CONCERT


Vestigium

Eliot Xaquin Déu Martinez, Clave

Andrés García Fraile, Viola de gamba

Ana Fernández Anguita, Traverso

Vestigium és un ensemble compost per tres músics espanyols establits a Suïssa. El seu principal objectiu és la interpretació històrica de la música antiga, d'una forma original, personal i atractiva per al públic.

Recentment han participat en el Festival FEMAUB d'Úbeda i Baeza, en el Fringe Festival d'Utrecht, en el International Young Artists' Presentation (IYAP) d'Anvers, i en el festival Rosa do Món Música Antiga em Portimão.

En 2023 van guanyar el 1r premi en la categoria de Música Antiga del concurs Joventuts Musicals d'Espanya i també van ser guardonats amb 3 premis especials. Como a formació, també han rebut formació i assessorament de prestigiosos músics com Anna Besson, Andrea Marcon, Peter Van Heyghen i Raquel Andueza.

El mite d'Apol·lo i Marsias: un relat sense paraules

Des dels remots temps de la Grècia clàssica, es concebien a les Muses com les deïtats

instigadores de la imaginació i la creació artística. Vivien amb Apol·lo al Parnàs, la muntanya on d els artistes i els poetes viatjaven a la recerca d'inspiració.

Valga dir que no totes les visites eren pacífiques, tal com compta el mite de Marsias el sàtir. Aquest virtuós del aulos va reptar a Apol·lo a un concurs musical on el vencedor prendria el poder de tractar al vençut a la seua voluntat. El déu, commogut per l'entusiasme del sàtir, accepta el concurs i ofereix a les muses a jugar el paper de jurat.

Aquest concert, centrat en compositors de l'Alemanya il·lustrada, és una selecció d'obres de cambra, arranjaments, àries d'òpera i composicions inèdites en estil ''Sturm und Drang'', que posa banda sonora al repte entre Marsias i Apol·lo. La narració, purament musical, utilitza els instruments com a personatges, les harmonies com a emocions, les melodies com a converses i el ritme com a representació del ball de les muses en moments d'alegria. En aquest concert el so conta la història, i la imaginació fa la resta.

PROGRAMA

Eliot X. Dios (1997) Obertura del Parnaso

Euterpe y Terpsícore pasean conversando por el Parnaso 

Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1785) 

Andantino (II) de la sonata para flauta y clave obbligato en do mayor Wq. 87 

 

Se escucha a alguien acercarse desde lejos, es el sátiro Marsias 

Carl Phillip Emmanuel Bach (1714-1785) 

Fantasía para clave en do mayor H.284 (selección) 

 

Aparece Apolo y se presenta ante Marsias  

Georg Philipp Telemann (1681-1757) 

Recitativo (III) de la sonata para viola da gamba sola en re mayor TWV 40:D1 

 

Marsias propone a Apolo el reto musical 

Ludwig Christian Hesse (1716-1772) 

Poco adagio (II) de la sonata para viola da gamba y clavo obbligato en re mayor D-B Am.B. 585 

 

Conversación de Marsias Y Apolo con las musas 

Reinhard Keiser (1674-1739) 

Aria Andante - Octavia & Nero: Kann dich mein Arm umschliessen de la ópera Octavia * 

 

Apolo discute con las musas sobre su participación como juezas 

Johann Gottlieb Janitsch (1708-1762) 

(II) Recitativ: Grave - Arioso - Andante - Recitativ - Arioso de la trio sonata en sol mayor IJJ 31 * 

 

Apolo acepta la competición y las musas se preparan para el certamen 

Johann Sebastian Bach (1685-1750) 

Allegro moderato (IV) de la trio sonata en sol mayor BWV 1027 

 

Descanso: 7 minutos 

Las musas contemplan a los contrincantes preparados para concursar 

Johann Joseph Fux (1660-1741) 

Adagio (I) de la trio sonata en sol mayor  K 340 * 

 

El reto de Apolo y Marsias  

Georg Phillip Telemann (1681-1757) 

Allegro assai (IV) de la trio sonata en sol menor TWV 42:g7 

 

Una vez acabada la contienda, las musas deliberan. Talía, la musa de la comedia, predica su discurso a favor de Marsias y su destreza con el Aulós. 

Carl Phillip Emmanuel Bach (1714-1788) 

Andante (I) de la sonata para flauta en sol mayor H 550 

 

Polimnia, la musa de los cantos sagrados, delibera a favor de Apolo, ya que este, al contrario de Marsias, pudo tocar su instrumento al revés. 

Johann Sebastian Bach (1685-1750) 

Andante (III) de la trio sonata en re mayor BWV 1028 

 

Las musas dan el veredictos y declaran a Apolo vencedor 

Johann Sebastian Bach (1685-1757) 

Allegro (IV) de la trio sonata en re mayor BWV 1028 

 

Marsias solemnemente se entrega a Apolo 

Georg Philipp Telemann (1681-1757) 

Siciliana (I) de la trio sonata en sol menor TWV 42:g7 

 

Apolo degolla a Marsias y lo cuelga de un árbol boca abajo 

Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1788) 

Fantasia para teclado en do mayor H.284* 

 

Las musas celebran la victoria de Apolo y bailan en el Parnaso  

Johann Joseph Fux (1660-1741) 

Allegro (IV) de la trio sonata en sol mayor K340 * 

 

*Arreglos de Vestigium Ensemble 

Duración del concierto: 60 minutos 


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog