CONCERT QUARTET LERICI

Diumenge 22 de Setembre 19:30 hores

PALAU DE VIVEL DE LA VALL D'UIXO

Programa                                                                                                                 1ºparte:
Cuarteto Op.20, No.6 (1772)                         J.Haydn
                                                                                                                                                                  Allegro di molto e scherzando
Adagio
Menuet
Fuga com 3 Soggetti,Allegro
                                                                                                                                Langsamer Satz (1905)                                 A.Webern

2ºparte:
Rondo for String Quartet(1906)                  A.Webern

Cuarteto Op.110, No.8 (1960)                     D. Shostakovich
Largo
Allegro  molt
Allegretto
Largo
Largo 
Notes al Quartet de corda nº 8 opus 110 de  Dmitri Shostakovich.
“A la memòria de les víctimes del fascisme i de la guerra.”

És esta una de les obres més belles del seu gènere. Galina, la filla de Shostakovich, recorda unes declaracions del seu pare on s’hauria dedicat a ell mateix el quartet. La dedicatòria oficial A la memòria del fascisme i la guerra , ens pot semblar  ambigua, però si considerem el terror Estalinista com una mena de guerra del  poder  estatal perpetrada contra el seu mateix poble, aleshores entendrem l'autèntic significat de l'obra.

L'opus 110 va estar composat al llarg de l'estiu del 1960 mentre el músic feia una estada a Gohrisch, a prop de Dresde per fer una cura de salut. El desembre del 1959 els metges  li van diagnosticar una malatia incurable al moll de l'os. La seua presència a Dresde amb motiu de l'estrena del film "Fünf Tage - fünf Nächte" (Cinc dies - cinc nits) per a la que Shostakovich va escriure la música només va ser un pretexte. De  fet ell no va  acompanyar els intel·lectuals russos crítics amb el règim respecte a salvar els tresors artístics que la guerra va posar en perill tal com narrava la película. El motiu del compositor va ser "per salvar l'ànima humana" .

Element essencial de tots els moviments del quartet i principi arquitectònic sobretot dels del primer i darrer moviment, el motiu de quatre notes (DSCH - re-mi bemol-do-si  en la anotació alemanya) representa el nom del compositor Dmitri Shostakovich tal i com va fer al seu temps J.S. Bach. I que el músic va utilitzar a la Simfonia nº10.

En el primer moviment Largo, fusiona aquest motiu amb formes emprades també a les Simfonies 1 i 5, dues obres cabdals tant per la música del compositor com per la música del s. XX. La Simfonia nº1 va fer que en 1926 és coneguera ràpidament la nova música russa al mon sencer i la Simfonia nº 5 de 1937 mostra el règim de terror instituït per Stalin del qual el mateix Shostakovich va ser una de les nombroses víctimes.

El tercer moviment l'Allegretto, ès un Scherzo macabre, un rondo de vals novament sobre el motiu DSCH i on el compositor insereix el tema principal del concert per Violoncel OP 107 de 1959, dedicat a Mtsislav Rostropovitch, la música de manera furiosa crida contra una situació on les coses tornen enrere i  que va seguit del quart moviment Largo que ens fa penetrar en les profunditat de la història col·lectiva del poble rus i en la biografia personal del mateix Shostakovich : els deportats condemnats a treballs forçats a Sibèria que durant el segle XIX van Sofrir un mortal martiri a la meua presó com va citar el mateix compositor a "Lady Macbeth von Mtsensk" òpera que va simbolitzar el terror estalinista contra els artistes i que el 1960 encara estava prohibida, després que el mateix Stalin la va declarar Música non grata el 1936 i va acusar el mateix compositor d'enemic del poble.

A diferencia dels seus amics dissidents com Rostropovitch i l'escriptor Soljenitsyne, Dmitri Shostakovich no és va acostar a la religió i per tant lluny de la redenció, no va tenir la possibilitat de salvar la seua ànima per la fe transcendint el sentit de la vida.
La qual cosa no va poder ser acceptada pel seu amic Soljenitsyne, que era profundament creient. Aleshores els lligams entre Shostakovich i els seus amics es van allunyar.
El quartet nº 8 representa finalment pel compositor un intent de salvar l'ànima a través de la recerca i la preservació de les petjades del passat amb la finalitat d'assegurar la supervivència de la seua música.
L'oblit era per Shostakovich sinònim de mort.

Sigfrid Neef            
(tr.M.Marín)


Cuarteto Lerici
El cuarteto de cuerda Lerici nace el año 2011 en el Conservatorio Superior de Música de Aragón bajo la tutela de uno de los cuartetos de cuerda más prestigiosos dentro del panorama nacional e internacional, el Cuarteto Quiroga. Está formado por cuatro jóvenes instrumentistas interesados en mostrar al público el repertorio para dicha formación destacando la belleza de la música del siglo XX.

Raquel Masmano Llobregat
Natural de Requena comineza sus estudios de violín a los 11 años en el Conservatorio Profesional Mariano Pérez Sánchez. Ha recibido clases magistrales de profesores como Anna Reszniak, Igor Suliga, Claudio Martínez Mehner, Lorenzo Coppola, Ángel Gago, Santiago de la Riva y Emilio Fenoy. Ha sido miembro titular de la Orquesta de Jóvenes de la Región de Murcia y ha colaborado con la Joven Orquesta de la Comunidad Valenciana. En la actualidad finaliza sus estudios en el Conservatorio Superior de Música de Aragón bajo la tutela del maestro Sergio Castro.
Helena Plà Brito
Natural de Tenerife, finaliza sus estudios profesionales en Alicante con Jose Miguel García Sala e ingresa en el Conservatorio Superior de Música de Aragón bajo la tutela de Lina Tur Bonet, con quien estudia en la actualidad.Ha recibido clases de música antigua a cargo de  Silvia Márquez, Saskia Roures Lina Tur Bonet, Sergio Azzolini y Hiro Kurosaki. Ha fromado parte de ensembles y talleres de música contemporánea con Nacho de Paz y Alain Louvier y de la orquesta típica “Central” de tangos, trabajando con Gustavo Beytelmann y Víctor Hugo Villena.

Sergio Baro Fonseca.
Nace en Cádiz y desarrolla su actividad musical en Córdoba a temprana edad con el violín. Licenciado en la especialidad de viola en el conservatorio superior de Aragón en Zaragoza aprendiendo de músicos como José Manuel Román, Jonathan Brown, Marc Tooten, Joaquín Riquelme, Tabea Zimmermann, Cuarteto Quiroga, Roi Shiloah, Alejandro Garrido, Humberto Armas entre otros.Ha formado parte  la OJA, 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Concert dels 40 anys de Joventuts Musicals de La Vall d’Uixó